اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 25585
1396/02/06 - 08:00
استفاده از سلول های پوستی برای تولید سلول های مغزی جدید

نوروبیولوژیست ها و محققین دانشگاه کالیفرنیا روشی را برای تولید یکی از سلول های مهم مغزی به نام میکروگلیا ارائه کرده اند که نقش مهمی را در حفظ عملکرد شبکه های عصبی و پاسخ به آسیب ها و بیماری ها بازی می کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین از پتانسیل تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSC) برای درک بهتر و ارائه راه کار درمانی بیماری های عصبی مانند آلزایمر استفاده کرده اند. در این مطالعه آن ها سلول های پوست بیماران را از مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر UCI گرفته و آن ها را به سلول های iPS بازبرنامه ریزی کردند. در ادامه آن ها این سلول های iPS را معرض فاکتورهای تمایزی لازم برای تبدیل شدن به میکروگلیا قرار دادند و سلول هایی را تولید کردند که بسیار شبیه سلول های میکروگلیالی انسانی بود.

در مغز، میکروگلیا در التهاب و برداشتن سلول های مرده و باقیمانده های سلولی نقش دارند. این سلول ها 10 تا 15 درصد سلول های مغزی را تشکیل می دهند و برای تکوین و نگهداری شبکه های عصبی مورد نیاز هستند. آن ها براین باورند که می توان از این سلول های شبه میکروگلیالی برای درک زیست شناسی و ژنتیک سلول های مغزی و تست کردن درمان های جدید استفاده کرد. در حال حاضر، محققین از میکروگلیاهای موشی برای مطالعه ایمنولوژی آلزایمر استفاده می کنند و تولید این میکروگلیاهای انسانی می تواند در مدل سازی این بیماری و طراحی درمان های جدید کمک کند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved